سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش گیتار ، خوانندگی ، سلف‍ژ ، آکورد ،تبلچر ، نت ، آرپژ ،جدید

هیپ هاپ زیر زمینی (رپ)

ایوب عالی نژاد دیدگاه



هیپ هاپ را از زوایای مختلف میتوان بررسی نمود:

الف پایه های فرهنگی :

1- DJing ( disk jockey ) :

هیپ هاپ ها مخترع DJing به حساب نمی آیند ولی تاثیر بسزایی در رشد و گسترش تکنیکهای آن داشته اند. اولین دی جی کار آنها DJ KOOL HERC بود . پس از وی GRANDMASTER FLASH و grandmaster Caz و grand wizard ، بدعت های تازه ای برآن افزودند.

2-rapping :

 که به نام های Emceeing, MCing, Rhyme spitting, Spitting نیز معروف است و معمولا سخنی قافیه دار و دارای ریتم است که با سخنان عامیانه و حاضر جوابی به همراه موزیک همراه است (rhyming) . و یکی از عناصر اصلی موزیک هیپ هاپ است .

3- graffiti :

 در اواخر دهه ی 60 ، گرافیتی به شکلی از بیان های سیاسی که توسط گروههایی نظیر Savage Skulls, La Familia, Savage Nomads استفاده میشد اطلاق میگردید . دراوایل دهه ی هفتاد هسته ی اصلی نوآوری های گرافیتی به نیویورک تغییر مکان داد جاییکه نویسندگان به تقلید از taki183 و tracy 168 با افزودن اسم خیابان ها به نام مستعار خود و درج بر روی راهروهای زیر زمینی به شهرت خود کمک میکردند . این روش در میان نویسندگان Bronx فراگیر و فراگیر تر شد.

4-BBoying :

 سبک پویایی از رقص میباشد که از جنوب Bronx آغاز گردید و به یکی از عناصر هیپ هاپ تبدیل شد. B اختصار break می باشد و b-boy توسط DJ Kool Herc مرسوم گردید . هیپ هاپ به عنوان یک سبک رقص اقبال عام بسیار بیشتری یافت .

5- Beatboxing :

عنصر پنجم هیپ هاپ توسط doug e.fresh معرفی و مقبول عام شد و به فرهنگ هیپ هاپ راه یافت . در این روش عمدتا ضرباهنگ ، ریتم و ملودی ها توسط دهان اجرا میگردند که به نوعی خود از صدای پرکاشن و طبل اقتباس شده اند . در دهه ی هشتاد fat boys و biz markie مهارت های خود را در این زمینه نشان دادند. بیت باکسینگ برخلاف برک دنس که در اواخر دهه ی هشتاد رو به زوال گذاشت در دهه ی نود تجدید حیات نمود و به روند فعالیت خود همچنان ادامه داد.

هنگامیکه صنعت چند میلیاردی هیپ هاپ شکل گرفت فرهنگ هیپ هاپ در عصر طلایی خود توسط یکی از رپر های امریکایی به نام krs - one از محدوده ی چهار عنصر سنتی خود به 9عنصر گسترش یافت . این 9 عنصر عبارتند از چهار عنصر اولیه به همراه beatboxing ، hip hop fashion ، هیپ هاپ عامیانه ، دانش خیابانی و کار آفرینی خیابانی . وی همچنین هیپ هاپ را جنبشی اجتماعی معرفی نمود که کلامش بر روی اجتماع تاثیر گذار است.

ب- رویکردهای اجتماعی :

1-آثار:

امروزه در عصر رسانه ها زندگی میکنیم . رسانه تحولی عظیم و بس بزرگ در تاثیر پذیری شکل و شیوه ی زندگی مردم بوجود آورده و دارای توانایی های بسیاری در جهت تغییرات اساسی در جهان امروزین ماست. ایده های بشری درفیلم ها ، کتاب ها و کالاها به شدت تبلیغ میگردند. اما یکی از طرق رسانه های جمعی که عمیقا در اطراف و اکناف جهان مردم خود را تحت تاثیر قرار داده است موسیقی هیپ هاپ میباشد.
اورلاندو پاترسون استاد جامعه شناس دانشگاه هاروارد در خصوص پدیده ی رشد وسیع و با شتاب هیپ هاپ در فرهنگ جهانی اظهار میدارد که رسانه های ارتباط جمعی توسط سرمایه داران ، حکومت ها ، دولت ها و ملیتهای جهان سوم تحت کنترل می باشد. و همین رسانه های جمعی محل ظهور و حضور فرهنگ جهانی هیپ هاپ گردیدند. بنا به دلایلی جوانا ن جذب وتحت تاثیر هیپ هاپ قرار گرفتند و به تدریج به شکل دلخواه خود از هیپ هاپ رسیدند . پروفسور پاترسون همچنین معتقد به آن است که موسیقی هیپ هاپ عرضه شده در اقصی نقاط جهان از آمیزش فرهنگ بومی هر منطقه با شکل اصلی موزیک هیپ هاپ امریکا بوجود آمده است.

2- زبان :

هیپ هاپ خالق و ممتاز کننده ی زبان عامیانه است. با توجه به موفقیت تجاری فوق العاده ی آنها در اواخر قرن بیستم و اوایل هزاره ی جدید بسیاری از این لغات در گویش های مختلف و متفاوت
چه در امریکا و چه در سایر مناطق تاثیر شگرفی آفریده ا ند که حتی مورد استفاده بسیاری از غیر هیپ هاپی ها نیز هست. در حقیقت آنان خالق فرهنگ گفتاری جدیدی در فرهنگ عامه محسوب می شوند.

3- سانسور

بی شک در سالهای اخیر هیپ هاپ به علت استفاده از عبارات خاص خود در مضمون اشعار بیشتر از هر نوع موسیقی دیگر گرفتار سانسور گردیده است و حتی به همین دلیل مورد تهاجم بسیاری از مخالفان خود قرار گرفته است. و از همین روی مضمون بسیاری از اشعار به براندازی حکومت تفسیر گردیده است نظیر Gotta Give the Peeps What They Need از public enemy که داستانی از مامیا ابو جمال (روزنامه نگاری که توسط یک افسر پلیس در 1981 به قتل رسید) را در خود داشت و مجوز پخش را پس از تغییر عبارت free mumia توانست دریافت کند.. پس از حادثه ی 11 سپتامبر در برج های دو قلوی ، اوکلند و کالیفرنیا ، گروه the coup برای کار party musicخود مورد هجوم قرار گرفتند که دو چاشنی انفجاری شبیه برج های دو قلو در پشت سر آنان منفجر می گردید. این اثر ماهها قبل از وقوع حادثه اصلی اتفاق افتاده بود. The group که به سیاست های رادیکالی و مارکسیستی در مضمون اشعار خود معروفند این اثر را به نماد سمبولیک فروپاشی کاپیتالیسم مربوط دانستند .این اثر تا تغییر لیبل همچنان در توقیف ماند.
بسیاری رپ را عاملی برای بد نامی سفید پوستان میدانند و بسیاری دیگر آنرا نهضتی موهن و زشت برضد سفید و زن میدانند.بسیاری از سفیدان شنونده ی این آثار هیچگونه وقعی به منویات اصلی انان ندارند و فقط آثار را گوش میکنند.

ج- گوناگونی سبک

معمولا سبک رپ زیر زمینی در باره موضوعات مختلف به صحبت می پردازند. شعرها معمولا بر روی کردارهای فردی ، سیاست ،روابط و فلسفه متمرکز گردیده و گرایش زیادی به انتقاد از خود و درون نگری دارد.معهذا هیپ هاپ زیر زمینی ریشه هایی در رپ جنگنده دارد(battle rapping) وهمانند بسیاری از رپرهای زیر زمینی به لاف زنی و تعریف از خود می پردازد. محصولات زیر زمینی میل به متمایز بودن و تمرکز بر سبک هایی نظیر جاز ،فانک ، الکترونیکا و تکنو دارند. این موسیقی معمولا شکلی متفاوت از غزل را با تکرارهای کمتری از ابیات چنانچه در رپ مشاهده می شود را ارائه میدهد. هیپ هاپ هارد کور بخش اعظمی از این نوع موسیقی را به خود اختصاص می دهد.

کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (11) ، بازدید دیروز: (38) ، کل بازدیدها: (385638)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ

رنک الکسا