اینک می توانید مفهوم هارمونی را به درستی درک کنید. مجموعه ای از آکوردهای چهاربخشی وقتی با نظام معینی پشت سر هم قرار بگیرند و به هم وصل شوند، یک موسیقی هارمونیک به وجود می آید، شکل 63. به نوعی دیگر می توان گفت موسیقی هارمونیک، حاوی چندین ملودی مستقل است که به طور عمودی روی هم سوار شده اند و در مجموع صدایی پر حجم و زیبایی ایجاد می کنند.
کلمات کلیدی:
اجرای همزمان سه یا چند نت با فاصله های گوناگون در موسیقی، کورد (اصطلاح انگلیسی) یا آکور (اصطلاح فرانسوی) نامیده می شود. در ایران بیشتر از اصطلاح فرانسوی بهره می گیرند و معمولاً با افزودن حرف "د" به آخر آن، به صورت آکورد تلفظ می شود. ساده ترین آکورد از روی هم قرار گرفتن سه نت با فاصله سوم به وجود می آید، شکل (60). بم ترین نت آکورد، پایه نام دارد و نت میانی به عنوان سوم آکورد شناخته می شود. نت بالایی هم، با عنوان پنجم آکورد شناخته می شود.
آکوردها، همیشه به شکل ساده مورد استفاده قرار نمی گیرند. بلکه ترکیب های گوناگونی از آن ها کنار هم قرار می گیرند. برای مثال هر آکورد، با جابجا شدن هر یک از نت هایش، می تواند دو معکوس هم داشته باشد. یعنی اگر یکی از دو نت پایه یا سوم آکورد ساده را به اندازه یک هنگام Octave به بالا انتقال دهیم، آکورد نهایی باز هم از همان جنس خواهد بود. با این تفاوت که نت صدای بالاتر شفاف تر به گوش می رسد و در نتیجه با صدای آکورد ساده کمی تفاوت خواهد داشت. در شکل 60 دو معکوس آکورد ساده دو-می–سل را ملاحظه می کنید.
کلمات کلیدی:
از ابتدا هارمونی بر اساس چهار منطقه صوتی انسان شکل گرفته است. گستره صداهای سوپرانو، آلتو، تنور و باس در یک چارچوب معین، موسیقی هارمونیک را ایجاد می کنند. بدین منظور و برای آن که بتوان از انواع آکوردها، به هارمونی دست یافت، ابتدا می بایست، آکوردهای سه صدایی را چهار بخشی کنیم. ساده ترین راه برای این کار تکرار یکی از نت های همان آکورد در بالا یا پایین سایر نت هاست، شکل 62. معمولاً تکرار نت پایه، بهترین حالت را پدید می آورد.
کلمات کلیدی:
در طبیعت، معمولاً صدای خالص شنیده نمی شود. آن چه به عنوان موسیقی پرده گوش ما را می لرزاند، ترکیبی از صداهای مختلف است که گاه آگاهانه و گاه به صورت تصادفی به وجود می آید. تقریباً تمام آهنگ هایی که می شنویم، علاوه بر صدای اصلی، دارای صداهای فرعی دیگری هستند که این صداهای فرعی توسط آهنگسازان با استفاده از دانش هارمونی، برای همراهی صدای اصلی به خدمت گرفته می شوند. هارمونی در واقع، دانش ترکیب صداهای گوناگون است به طوری که در مجموع، یک موسیقی دلنشین تر و تأثیر گذارتر به وجود آید. نخستین پله برای ورود به دنیای هارمونی آشنایی با انواع آکوردهاست.
کلمات کلیدی:
برخی افراد گمان میکنند موسیقی فقط یک تفریح و تفنن است که البته در یک حالت خاص میتواند چنین باشد. با نگاهی گذرا به زندگی اجتماعی پیرامون خود به روشنی میبینیم که موسیقی چه کارکردهای گستردهای در همهی جوانب زندگی ما دارد. برخی موارد استفادهی آن بدین شرح است. الف ـ موسیقی سرور: که به بیان شور و شادی در مراسم جشن تولد، ختنهسوران، عروسی، جشن موفقیتهای کاری، جشن خداحافظی، جشن استقبال، جشن پیروزیهای جنگی و... میپردازد. ب ـ موسیقی سوگ: که به بیان غم و ماتم به ویژه در هنگام مرگ نزدیکان، بلاهای طبیعی، خرابیهای جنگ و... میپردازد. ت ـ موسیقی حماسی:که شامل مارشهای جنگی، سرودهای میهنی و انقلابی میشود. ج ـ موسیقی مذهبی: ویژهی معابد، مساجد، کلیساها و... که با شکلهایی چون مرثیهخوانی، نوحهخوانی، مناجاتخوانی، مولودیخوانی و... بروز میکند. د ـ موسیقی عاشقانه و عارفانه: که بیانگر حالات تنهایی و دلدادگی به معشوق زمینی و آسمانی است. و ـ موسیقی سرگرمی و تفنن. ه ـ موسیقی توصیفی: که برای وصف یک رویداد طبیعی، اجتماعی و غیره به کار میرود و معمولاً موسیقیهای فیلم و نمایش از موسیقی توصیفی بیشتر بهره میگیرند. ی – موسیقی درمانی: که در بیشتر فرهنگ های بومی رواج دارد و از آن برای درمان برخی بیماری های روحی و روانی استفاده می شود.
کلمات کلیدی:
در طبیعت، معمولاً صدای خالص شنیده نمی شود. آن چه به عنوان موسیقی پرده گوش ما را می لرزاند، ترکیبی از صداهای مختلف است که گاه آگاهانه و گاه به صورت تصادفی به وجود می آید. تقریباً تمام آهنگ هایی که می شنویم، علاوه بر صدای اصلی، دارای صداهای فرعی دیگری هستند که این صداهای فرعی توسط آهنگسازان با استفاده از دانش هارمونی، برای همراهی صدای اصلی به خدمت گرفته می شوند. هارمونی در واقع، دانش ترکیب صداهای گوناگون است به طوری که در مجموع، یک موسیقی دلنشین تر و تأثیر گذارتر به وجود آید. نخستین پله برای ورود به دنیای هارمونی آشنایی با انواع آکوردهاست.
کلمات کلیدی:
مجریان موسیقی چه خوانندگان و چه نوازندگان به طور معمول آهنگهایی را اجرا میکنند که پیشتر ساخته و پرداخته شدهاند ولی گاهی پیش میآید یک مجری موسیقی آهنگی را اجرا کند که در همان لحظهی اجرا به ذهنش رسیده و بیدرنگ از طریق ابزار موسیقاییاش ـ ساز یا حنجره ـ ارائه میدهد. به اینگونه اجراها، بداههپردازی میگویند، یعنی توان آفرینش موسیقی در زمان اجرا و نه پیش از اجرا. البته چنین قابلیتی دانش و ذوق بالایی میطلبد و هر کسی قادر نیست بداهه نوازی و بداهه خوانی کند. این امکان مانند خیلی چیزهای دیگر، بسته به ارائهدهندهی آن، می تواند ضعیف یا قوی باشد.
کلمات کلیدی:
اگر دو نوازنده به طور همزمان به اجرای دو ملودی متفاوت بپردازند، یعنی یک آهنگ دوصدایی را اجرا کنند، در این حالت به ترکیب آنها دونوازی میگویند. زیرا دو چیز متفاوت را مینوازند. اگر نفرات اضافه شوند و همینطور به ازای هر نفر جدید یک خط ملودی دیگر و متفاوت به مجموعه اضافه شود، به ترتیب، سهنوازی، چهارنوازی و... میگویند.
کلمات کلیدی:
چنانچه تعداد نوازنده یا خواننده از یک نفر بیشتر باشد و تمام آنها به اجرای تنها یک ملودی بپردازند، در این حالت آنها را همنواز یا همخوان میگوییم.
کلمات کلیدی:
مجری موسیقی وقتی یک نفر باشد و موسیقیاش را تنها با یک ساز بیان کند، تکنوازی و در صورتی که ابزار بیانش حنجرهی او باشد، تکخوانی گویند.
کلمات کلیدی:
ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده
به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.