سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش گیتار ، خوانندگی ، سلف‍ژ ، آکورد ،تبلچر ، نت ، آرپژ ،جدید

مشکلات موسیقی فلامنکو

ایوب عالی نژاد دیدگاه

وقتی صحبت از مشکلات موسیقی فلامنکو در ایران میشود این مطلب بسیاری کلی و عام است و به نظر میرسدتمام ابعاد موسیقی فلامنکو در این یک جمله جای میگیرد و واقعا بسیار مشکل است که از کجا میبایست بیان این مشکلات را آغاز کرد ؟ از مشکلات همیشگی ( نوازندگانی که موسیقی دیگری را به نام موسیقی فلامنکو معرفی میکنند؟ ) یا از مشکلات آموزشی یااز مشکلاتی همچون نبود خوانندگان و رقصنده های موسیقی فلامنکو و یا....

موسیقی فلامنکو در کشور ایران دارای پارامترهای بخصوصی در اجرا میباشد که به نظر میرسد درهیچ جای دنیا به اینگونه نباشد چون هیچ یک از نوازندگان موسیقی فلامنکو در ایران(تا جایی که مطلع هستیم ) با یک خواننده فلامنکو و یا یک رقصنده به اجرا نپرداخته اند، موسیقی فلامنکو سبکی نیست که فقط مختص نوازندگی گیتار باشد و شامل گیتار و آواز و رقص است و ما در ایران فقط گیتارش را دارا هستیم و شاید این اولین مشکل موسیقی فلامنکو در ایران باشد البته این مشکل باعث بروز مشکلات دیگری برای نوازندگان فلامنکو در ایران شده است که آن مشکلات را میتوان در زیر مجموعه مشکل اصلی جای داد :
برای مثال: وقتی یک نوازنده میخواهد با یک خواننده یا رقاص همراهی کندباید تمامی اصول را رعایت کتد تا بتواند بدون مشکل به اجرای برنامه بپردازد که یکی از آن اصول همان بحث کمپاس است که نبض و پایه یک اجرای برنامه فلامنکو است به اینترتیب که نوارنده باید روی یک ریتم ثابت گیتار بزند و رقاص روی یک ریتم ثابت میرقصدو همینطور یک خواننده، همین دلیل باعث میشود که نوازندگان فلامنکو در جهان بدون نیاز خاص به تمرینهای قبلی قادر به خلق یک اجرای فلامنکو بشوند .
اما در ایران به دلیل نبود این نوع موقعیتها به کمپاس آنچنان که باید اهمیت داده نمیشود و برخی ازهنرجویان و حتی کهنه کارها این مشکل را همچنان دارند
. مشکل دیگر در این باره اینکه وقتی یک گیتاریست با یک خواننده به اجرا میپردازد جملات خاصی برای همراهی بیان میکند که در اجرای سلو دیده نمیشود .به نظر میرسد عمده مشکل موسیقی فلامنکو درایران همین مسئله فوق باشد.
مشکل بعدی مشکل آموزشی است . آموزشی که هنرجویان علاقمند به این رشته را شامل میشود و عبارت است از یادگیری صحیح اجرا . یادگیری تکنیکها در اجرا بسیار مهم است و بخصوص استیل دست راست چون گاهی اوقات دیده میشودکه تکنیکهای نوازندگی گیتار کلاسیک را به جای تکنیکهای نوازندگی گیتار فلامنکو معرفی میکنند و باید گفت که نحوهاجرای تکنیک در فلامنکو با کلاسیک متفاوت است.ضمن آنکه پا فشاری در اموزش کمپاس به هنرجو در همان دوران شکل گیری بسیار حائزاهمیت مینماید و اگر بدین گونه عمل نگردد و هنرجو بدون یادگیری کمپاس سطح تکنیک خودرا افزایش دهد به جایی خواهد رسید که قطعات مشکل را خواهد زد اما در اجرا قادر به رعایت کمپاس نخواهد بود وتصحیح این کار برای او بسیار سخت خواهد بود و مجبور میشود به عقب باز گردد و قطعات ساده را با کمپاس مجددا تمرین کند .
مشکل بعدی برگزارنشدن کنسرتهای فلامنکو است. این کنسرتها سطح آگاهی ها و علاقمندی مردم را درباره این نوع موسیقی بالا میبرد که متاسفانه تعداد آن در سال دو تا سه اجرا بیشتر نیست.
دعوت نشدن نوازندگان بزرگ جهان نیز از مشکلات دیگری است که به نظر میرسد حداقل دواجرا در سال لازم میباشد تا همه نوازندگان داخل با نحوه اجرا ی فلامنکو واقعی آشناشوند.
نبود کاستها و سی دی های فلامنکو در دسترس عموم، از مشکلات دیگری است که باید آن را در نظر گرفت و بیشتر نوازندگان به اندازه انگشتان دست آلبوم فلامنکو دراختیار ندارند و به همین علت موسیقی فلامنکو را خوب نمیشناسند بخصوص در شهرهای غیراز پایتخت .
مشکل دیگر که در واقع مشکلات حاشیه ای موسیقی فلامنکو در ایران محسوب میشود نوازندگانی هستند که از نبود آگاهی های کافی مردم که شاید یکی از دلایل آن معرفی و آشنا نبودن مردم با موسیقی فلامنکو از طریق رسانه های جمعی (بخصوص صدا وسیما) موسیقی خود را به جای فلامنکو به مردم ارائه میدهند . البته شمردن این نکته لازم میباشد که این مشکل تنها در کشور ما مشاهده نمیشود و در سراسر دنیا اینچنین مشکلاتی به چشم میخورد. وجود چنین افرادی باعث شده است که بسیاری در برخورد باموسیقی فلامنکو به اشتباه بیافتند .
در پایان بایداین نکته را یاداور شد که دلیل نگارش این مقاله تنها شناساندن موسیقی فلامنکو و بر شمردن مشکلات آن بود . چگونگی برطرف کردن این مشکلات خود فرصتی دیگر میطلبد و هم فکری بیشتر و تکراراین نکته که هر شخصی باید موسیقی فلامنکو را ریز بینانه تر دنبال کند و در برطرف کردن مشکلات شخصی در این واردی کوشا باشد و از بزرگ نمایی عیبها و ایرادها پرهیزکرد زیرا گرفتن ایرادها غیر منطقی و غیر معمول بیش از هر چیز باعث عقب ماندگی وعدم پیشرفت شخص ایراد گیر میشود .
موسیقی و هنر همگی از زیبایی ها نشأت میگیرند که اگر به جای لذت بردن از این زیبایی ها ذهن خود را مشغول ایرادها کنیم خود را از هنرواقعی محروم ساخته ایم و راه را اشتباه رفته ایم. و شاید این ریشه ای ترین مشکل موسیقی در ایران باشد.
 
 
 


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (34) ، بازدید دیروز: (23) ، کل بازدیدها: (386224)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ

رنک الکسا